fredag 31 december 2010

Årets konsumentbu

Det är dags att utse årets bästa och sämsta företag från ett konsumentperspektiv. Fortum brukar ligga bra till på den listan. I år har Fortum dock mest varit till glädje eftersom dom varit så långsamma att laga den åskkraschade elmätaren på Torpet. Ett halvårs gratis el blev effekten. Tack för det. :)

Och Comhem har vi ju sedan länge gjort slut med här i Vällingby.

Nej, i år måste nog årets BU gå till Telias kundtjänst. Inte helt enkelt då deras produkt, som jag just nu använder, är riktigt, riktigt bra. Deras fiberlan är något så ovanligt som ett verkligt bra bredband. Än så länge. Men deras kundtjänst... Tidigare hade jag mobilt internet från Tele 2 som har världens bästa kundtjänst men dålig täckning på Torpet. Telias dito funkar på Torpet men inte i Stockholm... Jag kontaktade därför Telia. Och hamnade i något slags goddag yxskaft-limbo. Det hela gick ut på att eftersom dom inte kunde leverera ett internet motsvarande det som utlovats så skulle jag betala två års abonnemang. När jag försökte protestera mot detta möttes jag till slut av beskedet att dom ansåg det hela färdigpratat och att jag skulle betala för något de inte kunde leverera.

Men nu har jag ju en blogg. Och Telia har en avdelning för sociala medier. Som läser min blogg. Alltså fick jag avsluta mitt abonnemang utan uppsägningstid.

Det kan ha påverkat mitt beslut att stanna som kund hos Telia. Men låt oss hoppas att jag slipper kontakt med Fanny på deras kundtjänst i framtiden. Det här var hennes sista meddelande och svar till mig:

"Anledningen till att vi bad dig genomföra felsökning av olika slag var just för att kunna se vars problemet ligger. Då du har genomfört ett modembyte och fortfarande inte får upp hastigheten är det mest troligt så som du själv misstänkte i ditt första mail, att du har radioskugga inne i din lägenhet. Det svar du tidigare fått är det svar vi kan ge dig i detta ärende. [Betala två år för något vi inte levererar] Jag ser därför ärendet som avslutat från vår sida."

Charmigt. Not.

Inga kommentarer: