fredag 7 september 2012

Var e brudarna?

Magasinet Filter läses med stor glädje av min syster. Själv slutade jag läsa efter ett par nummer då jag läste en intervju med en av männen på redaktionen. De hade fått frågan varför bara män jobbade på tidningen och svarade nåt i stil med att det var en helt ointressant frågeställning och att Filter var jättebra, för männen skrev ju ibland om kvinnor. Minns inte exakt hur orden föll men de fick mig att aldrig mer köpa tidningen.

När jag igår på Facebook såg hur Syrran gillat ett foto från Filter blev jag lätt förvånad.


Redaktionen ser ut att ha genomgått en metamorfos. BARA kvinnor! Inte bra det heller givetvis, så jag kände mig tvungen att kontrollera med tidningens hemsida. Och se, inte ett namn som antyder att någon kvinna arbetar på redaktionen.


Brukar försöka lägga band på mig och inte gnälla på denna publikation inför Syrran, eftersom jag ju inte vill ta ifrån henne den underbara läsupplevelsen. (Jag lyckas inte alltid.) Hon gillar verkligen tidningen. Igår kunde jag inte hålla mig utan frågade vad hon trodde kvinnorna på bilden jobbade med. Som prenumerant kunde hon genast kolla upp detta. I det senaste numret var tio av de "medverkande" män och sju kvinnor. (Jag vet inget om längd på artiklar eller anställningsform.) Syrran tror att redaktionen består av kanske 7/3 till männens fördel. (Osäkert vilka positioner dom har.)

"Men givet hur bra magasinet är så skulle alla kunna få vara troll för min del."
Och då tror jag hon menar sådana där troll med svans och spetsiga öron som finns i skogen i Värmland. Inte sådana som finns på Internet, för dom klarar vi oss ju egentligen utan.

Antar att jag på grund av min rabiata sida missar en bra publikation. Och får väl fundera över varför jag inte upprörs av att favoriten Lantliv till största delen görs av kvinnor. Kan bero på att jag vet att dom brukar efterfråga duktiga skribenter så det torde kanske inte vara sååå svårt för en lantligt chic man att erbjuda dem sina reportage. Men det kan också bero på att även en rabiat feminist ibland låter principer stå tillbaka för faktum är att även Lantliv skulle kunnat skrivas från trollgrottan utanför Årjäng utan att jag brytt mig. ;)

Inga kommentarer: