onsdag 29 juni 2011

Min fru är nöjd och glad

Läser Svenskans artikelserie om mansroller. Idag publiceras reaktioner från läsarna och en man som kallar sig Holyfield skriver
"Jag är man och lever i ett traditionellt förhållande med uppdelade hemsysslor. Min fru är nöjd och glad och tycker att vi är jämställda. Jag tar huvudansvaret för barnuppfostran för det är mannens uppgift."
Min fru är nöjd och glad. Känn på den formuleringen. Inte bara är det han som gör sig till talesperson för fruns känslor utan i formuleringen ligger en självgodhet som får feministen i mig att vilja kräkas. Vad sägs om glad, kåt och tacksam? Ser den nöjda och glada Laura Brown (Julianne Moore) i filmen Timmarna framför mig. Eller den nöjda och glada Betty Draper (January Jones) i Mad Men. Och känner att jag vill göra revolution.

Inga kommentarer: