fredag 10 juni 2011

Jag vill ha Värmlandsmjölk!

I våras lades mejeriet i Karlstad ner efter 52 år i värmlänningarnas tjänst. I helgen som gick träffades personalen för en sista fest, för att sätta sprätt på trivselkassan. Min trivsel, som deltidsvärmlänning, skulle dock öka avsevärt om jag fick dricka Värmlandsmjölk som inte varit nere i Göteborg och vänt. När Milko la ner verksamheten i Karlstad var tanken att mjölken skulle skickas till Falköping. Där var anläggningen inte tillräcklig så transporterna från platser som Torsby, Hagfors och Filipstad ställdes om till Arlas anläggning i Göteborg. Plötsligt var den värmländska mjölken berest. Fullständigt oacceptabelt med tanke på miljön.

När jag nu får höra att Milko tänker sälja till Arla, som därmed kommer utöka sitt monopol till 63 procent, och "Värmlandsmjölken" lika gärna kommer kunna vara dansk, då vill jag inte vara med längre. Då kan man ju lika gärna köpa sin mjölk från Finland eller Tyskland.

Det enda vi kan hoppas på är väl att Konkurrensverket säger nej till fusionen. Med tanke på Arlas metoder mot bönder och dagligvaruhandel så vore det enbart av godo. Konkurrensverket har ju tidigare reagerat mot Arlas utestängning av konkurrenter. En prövning av EU-kommissionen kanske också skulle vara på sin plats.

Som konsument känner jag mig nästan desperat. I Småland har vi Emåmejeriets mjölk att tillgå men i Stockholm och Karlstad... Nästan så man får lust att starta mejeri!

Inga kommentarer: