torsdag 25 november 2010

Trapphus här och där

För femton år sedan dog Osmo Vallo efter ett polisingripande i ett trapphus på Kronoparken i Karlstad. I lördags hände det igen. Gripen man lades på mage av polisen och avled senare på det närliggande sjukhuset. Den gången uttalade sig en av de aktuella poliserna i Uppdrag granskning och sa, om vittnena till gripandet av Vallo, att det vet man ju vad det är för folk som bor på Kronoparken. Kan man gissa att det den här gången inte kommer sägas att det vet man ju vad det är för folk som bor på Sommarro. (För er utsocknes kan jag berätta att Kronoparken är ett miljonprogramområde utanför stan och Sommarro ligger rätt centralt och består av Centralsjukhuset, villor och något punkthus. De socioekonomiska förhållandena lär också skilja sig åt.)

(Själv tillbringade jag ett par dagar i det aktuella huset julen 2004. Den som för många andra är förknippad med en flodvåg men för mig med att jag just träffat mannen i mitt liv. På riktigt.)

Nu får vi se hur Karlstadpolisen agerar så här femton år senare.

Inga kommentarer: