fredag 6 juli 2012

Adlibris bluffar sina kunder

Jag har i många år varit kund hos Adlibris och nöjd med dem. Men på sistone har det börjat strula och deras kundtjänst är inte särskilt hjälpsam. Jag och maken är storkonsumenter av böcker, privat och i jobbet. Han har t ex problem med att få böcker sänt till jobbet då Adlibris enligt egen utsago inte skickar företagspaket till boxadresser. (!) Istället får han åka och hämta paketen i andra änden av stan, utan möjlighet att själv välja utlämningsställe. Nu senast fick jag en order bekräftad men när böckerna kom saknades en bok. Av kundtjänst fick jag veta att boken tagit slut mellan det att de bekräftat min order och utskick. Inte så konstigt kanske eftersom det tar ovanligt lång tid att få sina bokpaket. Ville jag ha boken fick jag lägga en ny order, kundtjänst kunde inte hjälpa mig.

Så när jag öppnar en av mina sommarböcker upptäcker jag att Adlibiris börjar marknadsföra gamla böcker som utgivna 2012. Ingenting om att det rör sig om en ny upplaga (inte utgåva) eller att boken i själva verket gavs ut 1995. När jag skriver och frågar om jag får reklamera den och skicka tillbaka den får jag följande svar. 

"Gällande bokens utgivningsdatum så är det datum som anges på vår hemsida det som gäller för den specifika boken – inte för originalupplagan. Det datum som står os oss gäller således."

Nej, Adlibris. Vad som gäller är att ni försöker bluffa era kunder och sälja gamla böcker som nya. Jag har läst varje bok av Minette Walters och det ringde en varningsklocka när jag såg titeln på denna, men eftersom ni anger att den är utgiven 2012 slog jag till. Och blev lurad att köpa en bok jag läste för snart 20 år sedan och redan har i bokhyllan. (Där det står så mycket böcker köpta från er att jag inte tog mig för att leta innan beställning.) 

Riktigt dåligt och med tanke på allt strul och bjäbbiga svar som det ovan så är det sluthandlat hos er efter många år och avsevärt många fler bokinköp.

1 kommentar:

Anna sa...

Hej!
Jag vill börja med att beklaga att du upplever att du har fått dåliga och nonchalanta svar från vår kundservice. Det är självklart inte vår ambition - tvärtom!
Jag bemöter de frågor jag kan svara på i generella ordalag, men ber dig, om du har fler specifika synpunkter på någon viss order / något visst ISBN-nummer, att du kontaktar mig på info@adlibris.com
Vad gäller företagspaket så kan man bara få det skickat till en gatuadress då det är en paketform som körs ut av Postens chaufförer. Det är inte möjligt att få denna typ av leverans till en box-adress då det inte finns någon person som tar emot paketet, utan då är vi hänvisade till att skicka postpaket. Om du / ni ha en gatuadress kan du självfallet få paketet via företagspaket.
Vi samarbetar med ett stort antal leverantörer och ibland händer det att en viss titel tar slut innan vi hinner få vår beställning. Vi meddelar då kunder via mail så att de ska veta om det och sedan får kunden själv lägga en beställning på boken på nytt om och när boken kommer in igen, och om kunden fortfarande är intresserad av boken när den åter finns i lager. Då hela vårt system bygger på att en kund själv lägger sin order, väljer ombud / utlämningsställe / betaltsätt så hänvisar vi alltid kunden till vår hemsida för beställningar. Jag är ledsen om du upplevt att vår personal har ohjälpsamma.
Vad gäller utgivningsår av böcker samt övrig information om böcker så får vi all information till oss från det förlag eller den leverantör som tillhandahåller boken till bokhandlare och återförsäljare. Om det är så att vi har tillhandahållit knapphändig / felaktig information till dig som gjort att du gjort ett felköp, så tar vi självklart tillbaka boken till oss utan kostnad för dig som kund.
Om du har några fler frågor så maila mig gärna på info@adlibris.com med mitt namn på.
Vänlig hälsning,
Anna Christensen, kundservicechef, adlibris.com