måndag 13 februari 2012

Högerretorik

Måste kulturen vara vänster? Det har varit den stora frågan senaste månaden efter att Bengt Ohlson ställt sig denna i en mastodontartikel i DN. Som om hotet mot kulturen just nu kommer från vänster. Maria Sveland skrev i förra veckan en flitigt delad artikel om hur hatet (från högerextremister och antifeminister) gör henne deprimerad. För att visa hur fel Sveland har kallar idag Roland Poirer Martinsson henne för inskränkt, delirisk och antyder att hon var full när hon skrev sin "goja". (Ni vet Poirer Martinsson som jämför kampen för lika rättigheter mellan kvinnor och män med frenologin.)

Häromsistens läste jag om forskning som visat att extremister till höger är lite dummare än oss andra. När jag läser Roland Poirer Martinsson och Göran Skytte känner jag att det inte behövs någon forskning för att slå fast en sådan tes. Om inte annat är dom lite mer oförskämda, lite mer arroganta och lite mindre verserade.

Eller så är kanske Lena Andersson något på spåret. Hon hävdar att hatet vore mindre hätskt om samvetet inte samtidigt kände att kulturvänsterns och feminismens samhällsanalys i sina förnuftiga delar är relevant, nödvändig och moraliskt oavvislig; att själva basen i dem är ofrånkomlig.

Detta förutsätter ju dock att den som känner är förmögen att känna empati.

2 kommentarer:

Angelica sa...

Jag hade inte läst Poiriers krönika om feminism förut. Nu har jag det och vad finns att säga förutom "herregud". Den påminner mest om något från Flashback, bakåtsträvarnas mecka. En del av mig tänkte att krönikan måste vara trolling men jag visste ju att så inte var fallet. Skrämmande att det finns folk utanför Flashback som faktiskt har dessa åsikter år 2012. Det gör mig lite mörkrädd.

//whirlwind.nu

Bloggerskan sa...

Jorå, dom finns överallt, dessvärre.