torsdag 6 september 2012

Fyra tusen dagar

Igår var det fyra tusen dagar sedan Dawit Isaak sattes i fängelse. Utan rättegång. Fyra tusen dagar, det är nästan elva år. De senaste elva åren har jag hunnit byta jobb fyra gånger, slutat på facket, börjat på DO. Träffat Lille mannen, gift mig. Begåvats med världens skönaste systerson. Besökt Mongoliet tre gånger, Kina två gånger, Thailand fyra gånger, Kambodja, Portugal, Belgien otaliga gånger, Schweiz, Österrike, Italien fem gånger, Frankrike två gånger. Spanien. Storbritannien, Norge och Danmark fler gånger än jag kan räkna nu, Slovenien, Kroatien, Tyskland, Nederländerna, Ryssland, Litauen, Finland och kanske något mer land som jag nu glömt nämna. Jag har kunnat planera för att resa både till Skottland och Kap Verde i höst/vinter.


Möjligheten att leva, resa och njuta fritt är inte alla förunnat. Låt oss hoppas att Johan Persson och Martin Schibbye inte behöver sitta hela sitt straff med tanke på vad de två skulle hinna uträtta i det fria ordets namn på samma tid. 

Inga kommentarer: