onsdag 4 februari 2009

Nedpetade politiker

I veckan som gick upptäckte jag att posten om mig själv på Wikipedia raderats utan pardon. På förfrågan fick jag veta att detta skett med hänvisning till att jag icke är relevant, enligt deras nya kriterier som innebär att endast heltidsarvoderade politiker, t ex riksdagsmän, är relevanta.

Detta får till följd att samtliga politiker i Feministiskt initiativ, t ex styrelse och EU-parlamentskandidater anses som icke relevanta, inkl Gudrun Schyman. Antar att Gudrun får vara med ändå då hon ju ändå är talesperson för ett parti som finns med på Wikipedia.

Nu kan man i och för sig fråga sig hur vederhäftig Wikipedia är, då de påstår att den store Djingis trillade av sin häst och dog, något som är tämligen omtvistat bland historikerna. (Kanske lika sant som den länge förhärskande bilden av att Erik Dahlberg red främst över Stora Bält. Något som senare skulle visa sig vara mer ett önsketänkande från Dahlberg själv.) Detta är givetvis illvilliga rykten, förmodligen spridda av kineser på Wikipedia. En mongolledare trillar för det första inte av sin häst, för det andra inte så klumpigt att han dör. Eller? Vi har nämligen nåtts av rapporter att premiärminister S Bayar är sjukskriven i upp till 12 veckor p g a att han skadat revbenet när han föll av sin häst på semestern. Frågan är hur detta påverkar Bayars framtid som premiärminister. Kan den mongoliska nationen ha en ledare som inte kan hålla sig i sadeln?

2 kommentarer:

Mikkan sa...

Ja, alltså, wikipedia är ju inte bombsäkert på något vis. Även om mycket där är oproblematiskt och korrekt, så får man aldrig glömma att det är användarskapat. I början så stod all möjlig skit om F!, irrelevanta saker, direkta felaktigheter. jag kunde gå in och korra allt jag ville, och andra kunde göra detsamma med mina saker. Bra på ett vis, men...

På något vis känner jag att det är konstigare att de tar bort sådana artiklar ur just ett sådant här forum, än om det hade strukits ur t ex NE.

Anonym sa...

Som ytterligare info då det gäller det spännande fallet med Sanj Bayar, kan jag meddela att han förts med flyg till Syd-Koreas huvudstad Seöul för vård. Vilket då säger något om vilken tilltro mongoliets PM sätter till den mongoliska sjukvården... DLM