Så var nya Slussen klubbat då. Med tre rösters marginal i fullmäktige. Att det var så jämnt mellan blocken och alltså ett ganska stort motstånd mot förslaget berör inte Alliansen i Stadshuset. Nu är det nämligen viktigare att Sten Nordin (M), Regina Kevius (M) och Per Ankersjö (C) får sin vilja igenom och framstår som beslutsföra än att det blir en bra lösning för medborgarna. Därför kan vi också vänta oss år av överklaganden och eventuella stopp i planerna där förslaget kan förkastas helt eller i detalj.
I stället för att hitta en blocköverskridande lösning eller fråga Stockholms invånare. Idag får Per Ankersjö, miljöborgarråd, en fråga i SvD om varför inte medborgarna fått rösta om Slussen. Han svarar att det skulle ha skett för 20 år sen i så fall, nu är det för sent.
Ja, med Alliansen är det ju ofta bråttom. Experter och medborgare är mest till besvär med sina felaktiga åsikter. En annan läsare frågar om man kommer kunna cykla från Gamla Stan till Götgatsbacken i framtiden och får ett undanglidande svar att som helhet kommer det bli bättre för cyklisterna. Jag antar att svaret på hennes fråga är nej.
På ritningarna ser Katarinahissen ut att vara högre än de nya husen vid Stadsgårdskajen. Men Gondolen ligger 33 meter över Saltsjön och de nya husen skall tydligen vara 34 meter höga. Så i framtiden får man dricka sin gin&tonic med utsikt över hustak.
- Dom tror väl att KF fortfarande driver Gondolen, sa en av mina arbetskompisar häromdagen. Och nu skall dom bygga för hela KF:s hus också.
Som om där fanns en tanke.
I stället för att hitta en blocköverskridande lösning eller fråga Stockholms invånare. Idag får Per Ankersjö, miljöborgarråd, en fråga i SvD om varför inte medborgarna fått rösta om Slussen. Han svarar att det skulle ha skett för 20 år sen i så fall, nu är det för sent.
Ja, med Alliansen är det ju ofta bråttom. Experter och medborgare är mest till besvär med sina felaktiga åsikter. En annan läsare frågar om man kommer kunna cykla från Gamla Stan till Götgatsbacken i framtiden och får ett undanglidande svar att som helhet kommer det bli bättre för cyklisterna. Jag antar att svaret på hennes fråga är nej.
På ritningarna ser Katarinahissen ut att vara högre än de nya husen vid Stadsgårdskajen. Men Gondolen ligger 33 meter över Saltsjön och de nya husen skall tydligen vara 34 meter höga. Så i framtiden får man dricka sin gin&tonic med utsikt över hustak.
- Dom tror väl att KF fortfarande driver Gondolen, sa en av mina arbetskompisar häromdagen. Och nu skall dom bygga för hela KF:s hus också.
Som om där fanns en tanke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.
1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.
2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.
3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.
4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.
5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.
Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.