Nej, att ta enskilda personers rasistiska uttalanden i Vaxholm som en garant för att facket är rasistiskt, eller att Vaxholmskonflikten handlade om rasism, är som att ta Ireen von Wachenfeldts (i och för sig framtjatade) uttalande om att män är djur som en garant för att alla feminister är manshatare. Dessutom, värnandet om svenska kollektivavtal är förmodligen inte mer protektionistiskt än värnandet om svensk abortlagstiftning. Det senare tror jag få feminister skulle framställa som något dåligt.
måndag 9 februari 2009
Facket och feminismen - och vice versa
Nej, att ta enskilda personers rasistiska uttalanden i Vaxholm som en garant för att facket är rasistiskt, eller att Vaxholmskonflikten handlade om rasism, är som att ta Ireen von Wachenfeldts (i och för sig framtjatade) uttalande om att män är djur som en garant för att alla feminister är manshatare. Dessutom, värnandet om svenska kollektivavtal är förmodligen inte mer protektionistiskt än värnandet om svensk abortlagstiftning. Det senare tror jag få feminister skulle framställa som något dåligt.
4 kommentarer:
Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.
1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.
2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.
3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.
4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.
5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.
Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.
Det fackliga och det som facket gjort historiskt är många ej medvetna om, det är min upplevelse i alla fall. Jag tycker att det är sorgligt, att man tänker att facket inte kan göra något för just mig idag på det arbete jag är, därför är jag inte med. Tycker själv att det är en "plikt" man har, att solidariskt vara med utan att man själv tjänar på det just nu, för att stödja fackets arbete och inte ta dagens rättigheter för givna - de kan försvinna, särskilt om facken försvagas.
SvaraRaderaJa, och det är ju just vad som håller på att ske p g a Vaxholmsfallet. Retoriken från borgerlig media kring detta har ju haft ett tydligt syfte.
SvaraRaderaMen man kan ju konstatera att vad dom ropar efter är fler sopstrejker.
Jag föredrar ett system med fredsplikt (och konflikträtt när sådan inte gäller) snarare än konflikträtt hela tiden vilket skulle vara fallet utan kollektivavtal.
Jag, som före detta medlem i Socialdemokraterna och före detta medlem i Sverigedemokraterna, medlem i Kommunal, EU-älskare och "förespråkare av den svenska modellen" tycker att det här är en knepig fråga. Jag letar efter svar, känner jag. Å ena sidan är frågan enkel eftersom jag tycker att i Sverige så ska svenska kollektivavtal gälla och löner och villkor ska vara desamma oavsett om du är från Sundsvall eller Estland.
SvaraRaderaÅ andra sidan så är jag EU-liberal och tycker att arbetskraft ska vara en fri rörlighet och kan ett företag köpa in likvärdug arbetskraft från Estland istället för från Sundsvall så är det till och med viktigt att företaget anställer esterna.
En gemensam arbetsmarknad tror jag är bra och då måste vi acceptera att lågavlönade ester bygger skolor i Vaxholm.
Mina åsikter påverkas säkerligen också av att jag är ett s.k. afrikabarn, eller sida-barn, eller vad man nu vill kalla det. Bott flera år i Afrika under min uppväxt eftersom mina föräldrar jobbade i biståndssektorn.
Hur hade biståndsbranschen sett ut om svenskarna i Afrika fått löner och arbetsvillkor enligt afrikanska mått? Hade den nationella principen "i Elfenbenskusten ska ivorianska regler gälla" gällt så hade inte många svenskar accepterat att jobba där.
Jag gillar inte den antiglobaliseringsrörelse som finns som försöker hindra människor från att jobba i andra länder.
Så vad ska jag tycka? Ska den nationella principen gälla, dvs. den där "i Sverige så har alla svensk lön" eller ska den internationella principen gälla där folk får flytta fritt och söka sig till det jobb och den lön dom vill ha? You tell me.
Jag säger inte att frågan är enkel. Däremot så tror jag mycket på fackets internationella arbete, att det måste vara en global rörelse. Det har jag t o m skrivit min mastersuppsats i internationell politik om.
SvaraRaderaMen facket skall ju jobba för bättre villkor, inte sämre, och då bör ju kraften sättas på att dels försvara de villkor man uppnått, dels kämpa så att villkoren blir bättre i Estland, Lettland eller på Elfenbenskusten, eller var det nu må vara.
Detta sker ju också genom internationellt samarbete mellan facket i olika länder.