"Skolverket avvisar Juholts påstående" påstår Dagens Nyheter på nyhetsplats.
Rubriken vill få oss att tro att Juholt helt och hållet hittar på när han säger att den svenska skolan blivit lika segregerad som den amerikanska, kanske mer. Därför intervjuar man några personer på Skolverket. Det är där det blir svårt att få till det. För Skolverket säger mycket riktigt att när man mätt segregation genom förhållandet mellan föräldrarnas socioekonomiska bakgrund och barnens läsförståelse så ligger Sverige på samma nivå som USA. Och det är tydligen det man mätt, inte studieresultat generellt. Vilket DN:s artikel ändå försöker vrida det till genom rubriksättning och genom att låta Skolverket svepande hänvisa till "mycket forskning som i viss mån slår fast" att betydelsen av socioekonomisk bakgrund inte spelar så stor roll.
Så, när Håkan Juholt påstår att "betydelsen av föräldrarnas socioekonomiska bakgrund för barnens skolresultat är i dag lika viktig i Sverige som i USA, kanske till och med viktigare. Det är skolsegregation och ett resultat av regeringens politik" så har han ju rätt. Om möjligt kan begreppet skolresultat tolkas som vidare än enbart läsförståelse. Han säger dessutom 'kanske' om den är större än i USA, vilket PISA-rapporten tydligen inte visar.
Men Håkan Juholt hittar givetvis på. Till skillnad mot Jan Björklund (FP) som brukar använda PISA-studier på ett bra mycket mer kreativt sätt än så. (Men det skriver ju inte DN så mycket om.)
Man vill riktigt försäkra sig om att läsarna skall förstå att Juholt är ute och cyklar när han säger att PISA-rapporten visar att Sverige hamnat på samma nivå som USA. Och om det nu är så att Juholt inte alls hittat på så har han åtminstone hittat på att det är regeringens fel. Den har bara suttit i fem år och Skolverkets enhetschef får en ledande fråga av TT:s medarbetare som slår fast att segregationen, som ju inte finns, kan ha startat redan för 15 år sen.
Men, vill man veta, vad har Alliansregeringen gjort för att stoppa denna utveckling? Vill man alls stoppa den? Artikeln innehåller ingen kommentar från utbildningsministern utan handlar enbart om oppositionsledarens uttalande. Man kan konstatera att det börjat gå så lång tid av borgerligt regeringsinnehav att det är svårt för Björklund att i vanlig opportunistisk anda kritisera skolan utan att det slår tillbaka mot honom själv. Det är kanske därför DN/TT riktar in sig på att kritisera dem som kritiserar Björklund i stället för att diskutera själva frågan om segregation i skolan.
Rubriken vill få oss att tro att Juholt helt och hållet hittar på när han säger att den svenska skolan blivit lika segregerad som den amerikanska, kanske mer. Därför intervjuar man några personer på Skolverket. Det är där det blir svårt att få till det. För Skolverket säger mycket riktigt att när man mätt segregation genom förhållandet mellan föräldrarnas socioekonomiska bakgrund och barnens läsförståelse så ligger Sverige på samma nivå som USA. Och det är tydligen det man mätt, inte studieresultat generellt. Vilket DN:s artikel ändå försöker vrida det till genom rubriksättning och genom att låta Skolverket svepande hänvisa till "mycket forskning som i viss mån slår fast" att betydelsen av socioekonomisk bakgrund inte spelar så stor roll.
Så, när Håkan Juholt påstår att "betydelsen av föräldrarnas socioekonomiska bakgrund för barnens skolresultat är i dag lika viktig i Sverige som i USA, kanske till och med viktigare. Det är skolsegregation och ett resultat av regeringens politik" så har han ju rätt. Om möjligt kan begreppet skolresultat tolkas som vidare än enbart läsförståelse. Han säger dessutom 'kanske' om den är större än i USA, vilket PISA-rapporten tydligen inte visar.
Men Håkan Juholt hittar givetvis på. Till skillnad mot Jan Björklund (FP) som brukar använda PISA-studier på ett bra mycket mer kreativt sätt än så. (Men det skriver ju inte DN så mycket om.)
Man vill riktigt försäkra sig om att läsarna skall förstå att Juholt är ute och cyklar när han säger att PISA-rapporten visar att Sverige hamnat på samma nivå som USA. Och om det nu är så att Juholt inte alls hittat på så har han åtminstone hittat på att det är regeringens fel. Den har bara suttit i fem år och Skolverkets enhetschef får en ledande fråga av TT:s medarbetare som slår fast att segregationen, som ju inte finns, kan ha startat redan för 15 år sen.
Men, vill man veta, vad har Alliansregeringen gjort för att stoppa denna utveckling? Vill man alls stoppa den? Artikeln innehåller ingen kommentar från utbildningsministern utan handlar enbart om oppositionsledarens uttalande. Man kan konstatera att det börjat gå så lång tid av borgerligt regeringsinnehav att det är svårt för Björklund att i vanlig opportunistisk anda kritisera skolan utan att det slår tillbaka mot honom själv. Det är kanske därför DN/TT riktar in sig på att kritisera dem som kritiserar Björklund i stället för att diskutera själva frågan om segregation i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.
1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.
2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.
3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.
4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.
5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.
Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.