torsdag 11 november 2010

Ni ska äta, vi ska laga

När jag gick i mellan- och högstadiet (1978-1984) var jag en hejare på att fylla i blindkartor. Blindkartor var enligt LGR 80 det sätt som skolan testade elevernas geografikunskaper på. Man lärde sig ramsor och memorerade vilken plupp som var Bonn och vilken som var Berlin. Vi kanske inte lärde oss så mycket om hur människor levde i Tyskland eller hur dom styrdes eller om det fanns några förbindelser mellan detta folk och vårt eget. Men vi blev ena jävlar på att memorera kartor. Betyget i geografidelen i samhällskunskapen sattes därmed mer efter hur bra minne vi hade än några egentliga kunskaper i ämnet geografi. (Geografi är vetenskapen som beskriver hur jordytan ser ut, förklarar varför den ser ut som den gör och sätter detta i relation till hur mänsklig aktivitet påverkar och påverkas av jorden. Källa: Wikipedia, lätt åtkomligt även från Regeringskansliet.)

Kommer ni ihåg partiet som i valrörelsen ville att Sverige skulle "vinna fler nobelpris". Jo, så skrev Folkpartiet på sina valaffischer i tunnelbanan där partiledaren och dåvarande högskoleministern blickade ner på oss. Nu har folkpartiledaren, tillika utbildningsministern, anpassat Skolverkets förslag till ny läroplan för grundskolan efter sitt eget huvud och sin egen världsbild. Han har presenterat hur vi skall "vinna" fler nobelpris. Olyckligtvis verkar Jan Björklunds brist på ödmjukhet inför Skolverkets experter ligga på en lika erbarmerlig nivå som hans kunskaper om geografiämnet och Folkpartiets svenskkunskaper (man vinner som bekant inte nobelpris).

Utbildningsministern och hans folk har helt enkelt strukit i Skolverkets förslag till geografiutbildning och gått tillbaka till 1960- och 70-talets etnocentriska geografiutbildning. Folkpartiet verkar i praktiken föra en politik som är mer hembygdsvurmande än Sverigedemokraternas. Man kan åtminstone inte anklaga Björklund för att vara oikofob. De som trodde att Alliansregeringen och Folkpartiet var globaliseringsivrare har nog misstagit sig.

På Brännpunkt idag går en lång rad geografiforskare och -lärare till storms mot utbildningsdepartementets okunniga klåfingrighet. De menar att ämnet utvecklats de senaste hundra åren och att det vore olyckligt att dagens elever, som lever i en globaliserad värld, skall tvingas tillbaka till den tid då upprabblandet av Hallands fyra åar var viktigare än en helhetssyn på jorden och insikt i hur ens närområde interagerar med resten av världen.

Det kommer sannolikt inte bli något ökat antal svenska nobelpristagare med Jan Björklunds och Alliansregeringens skola. Utbildningsministern kokar ihop en egenkomponerad soppa och tvingar i eleverna. Vilket förmodligen kommer få till följd att det enda svenska elever kommer vinna i framtiden är Trivial Pursuit.

10 kommentarer:

  1. Menar du att det är fel att ha kunskaper? Att kunskap står i motsats till omdöme och förmåga till helhetssyn?

    SvaraRadera
  2. Du förstår säkert att jag inte menar detta. Jag uppfattar din fråga som retorisk och tänkte inte svara på den.

    Däremot så kan man fråga sig om kunskap om städers placering på kartan = kunskap i ämnet geografi.

    SvaraRadera
  3. Men åååh! Kan ingen bara... liksom hitta någon skandal eller så, så att ministern förpassas till något landshövdingsresidens långt, långt borta från allt vad utbildning heter?!

    SvaraRadera
  4. meta,
    Jo, jag känner väl att det är en skandal att en minister får lägga sig i detaljer på det sätt han gjort i religionsundervisningen och geografiundervisningen. Särskilt när denne minister förmodligen inte har någon annan kunskap i frågan än att han fyllt i blindkartor...

    Läste någon kommentar nånstans där någon försvarade Björklund med att kommentatörens barn skulle få en bättre undervisning än den kommentatören själv fått. Duh! Det är ju precis denna undervisning som Björklund vill ha tillbaka.

    SvaraRadera
  5. Som dotter till en geografilärare och således uppvuxen med lyxen av att kunna tolka landskapet, förstå väderlek mm, så håller jag helhjärtat med kritikerna av Björklunds försämringar. Bra att du tar upp detta i din utmärkta blogg

    SvaraRadera
  6. Tack Ulla,
    Det är nog bättre om lärarna och professorerna får avgöra vad som är bäst än att militärerna eller ministrarna gör det. ;)

    SvaraRadera
  7. Bra beskrivet. En kunskapsföraktande utbildningsminister - så himla olämpligt!

    När jag fick barn trodde jag att min dotter skulle få växa upp i ett mer jämlikt och tolerant och öppet samhälle än jag själv. Med jämna mellanrum inser jag att jag trodde JÄTTEFEL. Det är tvärtom! Det gör mig så himla ledsen. Kanske får man hoppas på nästa generation? Eller ska man ställa sig utanför riksdagen och skrika rakt ut?

    SvaraRadera
  8. Amanda,
    Kanske en bra idé. Att köra skrikorkester utanför Riksdagshuset... ;)

    SvaraRadera
  9. Håller med. Är själv lärare och blir galen varje gång Jan Björklund öppnar munnen.

    SvaraRadera
  10. maxelson,
    Ja, jag känner fler lärare som har svårt med att han lägger sig i deras jobb. Det är öht allvarligt med ett sådant ministerstyre som Björklund ägnar sig åt när det gäller skolan.

    SvaraRadera

Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.

1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.

2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.

3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.

4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.

5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.

Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.