fredag 6 mars 2009

MediaMarkt - Elektronikens Fawlty Towers

Den senaste månaden har jag och lille mannen haft anledning att besöka MediaMarkt i Barkarby vid tre tillfällen. Efter empiriska studier i denna butik kan vi slå fast följande:

1. MediaMarkt har förmodligen Stockholms sämsta försäljare
2. MediaMarkt är över huvud taget inte intresserade av att sälja sina produkter

Tillfälle 1, söndag eftermiddag: Lille mannen och jag går in på TV-avdelningen med en kundvagn. Vi kommer från en kongress och är hyfsat välklädda. Välklädda kunder med kundvagn borde signalera "köpare". Men icke för MediaMarkts anställda. De unga säljarna står i stället i grupp och flamsar och tramsar med varandra. Vi går länge runt och tittar på olika TV-apparater, helt inställda på att köpa. Har med oss tumstock och mäter. Stannar till sist vid en LG7000 som vi är intresserade av. De unga försäljarna är som uppslukade och efter en stund inser vi att ingen vill sälja någon TV för 8 000 kr till oss. Vi tar vår kundvagn och lommar ut ur butiken.

Tillfälle 2, lördag dag, två veckor senare: Vi är tillbaka på MediaMarkts TV-avdelning i Barkarby då vi undersökt marknaden och kommit fram till att denna modell är billigast där. Nu vet vi exakt vad vi vill ha så vi jagar ifatt närmaste yngling i försäljarkåren som ser uttråkad ut.

- Vi skulle vilja ha den här!
Säger lille mannen och pekar mot TV:n.

- Vilken då?
Frågar ynglingen. Det finns bara en TV på bänken, ovanför den står några DVD-filmer med tecknad barnfilm.

- TV:n.

- Ja, jag får gå och se om vi har den.
Ynglingen kommer efter en stund släntrande och meddelar att TV:n inte finns hemma och att han inte kan tala om när den kommer in.

Klart man kan hålla låga priser när man inte har varorna till försäljning. Men då kanske det hade varit idé att försöka sälja en annan TV till oss. Men den unge försäljaren är redan på väg därifrån. Vi får åter lomma ut ur butiken med vår kundvagn.

Vi åker i stället ner till OnOff där en trevlig försäljare förklarar för- och nackdelarna med denna TV, hämtar TV:n på lagret och hjälper oss ut i bilen med kartongen. En tusenlapp dyrare men de hade ju iallfall TV:n.

Tillfälle 3, fredag eftermiddag: Lille mannen återvänder, godtrogen som han är, till MediaMarkt för att titta på en DVD-spelare till sin fru i födelsedagspresent. Samme yngling står och hänger i butiken med uttråkad min. Lille mannen frågar ynglingen om blueray-spelarna är inspelningsbara och får en mördande blick tillbaka som talade om vilken idiot maken är. Hur kan han tro något sådant! Lille mannen frågar sedan vilka av DVD-spelarna som har hårddisk. Han fick en frågande blick tillbaka i stället för att killen kunnat svara att det är alla som har en angivelse om gigabyte på produktdeklarationen.

Lille mannen står där bland alla kartonger och tittar. Försäljaren går därifrån och lämnar den potentielle köparen åt sig själv. Lille mannen väljer en kartong med den DVD han bestämmer sig för och går till kassan. Tjejen i kassan, butikens Sybil Fawlty, visste ingenting om själva apparaten men var lite mer kundinriktad och kunde tala om att kartongen var tom... Den var nämligen färgmärkt som demonstrationsex. Något säljaren inne i butiken inte var intresserad av att upplysa maken om.

Maken gick tillbaka in i butiken och fick syn på en annan säljare i röd tröja. Maken ställer en fråga om DVD-spelare och får till svar:

- Jag jobbar VÄL inte på TV-avdelningen, heller!
Vid det laget lämnade lille mannen butiken för att aldrig återvända. Siba fick i stället äran att sälja en DVD-spelare till honom. Där räckte det med ögonkontakt med säljaren (något som är omöjligt med de truliga tonåringarna på MediaMarkt) för att få toppenservice.

Detta innebär att MediaMarkt gått miste om uppåt 15 000 kr genom sin fullständigt genomruttna service som får Basil Fawlty att framstå som ett under av kundorientering. Det är väl ungefär vad den suremulne ynglingen på TV-avdelningen tjänar i månaden.

Hädanefter håller vi oss nog till företag som inte kör den sovjetiska stilen utan är mer intresserade av att sälja sina produkter.

6 kommentarer:

  1. Det sorgliga i det hela är ju att de unga säljarna säkert är valda för att de kostar minst och att de inte bryr sig om företaget säljer eller inte är väl troligen för att de får så ruttet betalt. Varför ska det anstränga sig för ett sånt företag? Tror knappast företaget tjänar på det i längden, jag skulle inte heller lägga mina pengar där.

    SvaraRadera
  2. Nej, så är det ju. Ingen introduktion. Taskig lön. Enda roliga är förmodligen arbetskompisarna.

    SvaraRadera
  3. Underbart. Och vilken vän människa han är DLM som trots tidigare erfarenheter tror på det goda i människan och återvänder. Underbart.

    Min sambo är väldigt intresserad av att få skicka en länk till MM med blogginlägget :)

    SvaraRadera
  4. Ja, företag med självaktning brukar ju hålla koll på nätet och söka på sitt namn men något säger mig att MediaMarkt inte är så intresserade av detta...

    SvaraRadera
  5. Kan ju inte låta bli att skratta åt det hela trots allt. Men så är det väl när man drar ner priserna alltför mycket (även om jag nog inte upplever att de alltid är så billiga med allt; tex har man inte möjlighet att kolla det innan då de inte skriver ut priser på nätet, vilket gör mig misstänksam). Jag har däremot dåliga erfarenheter av Onoff som här i stan hittade på egna konsumentlagar när Mattias köpte en dator som inte fungerade. Det löste sig dock när deras huvudkontor blev inkopplat...
    Tror att man förlorat mycket när det inte längre är "Lindströms tv-affär" där Lindströms anseende också stod på spel och personalen/Lindström inte kunde göra hur som helst.

    SvaraRadera
  6. En person som verkar vara anställd vid MediaMarkt (med tanke på att vederbörande uppenbarligen blivit upprörd av detta inlägg och kommer med oförskämda kommentarer till oss) har velat göra klarlägganden kring den obefintliga servicen hos MediaMarkt i Järfälla.

    Lugna ner dig och återkom när du lagt ner attityden att kunden alltid har fel. Att det ändå inte spelat någon roll om vi handlar av företaget då de inte tjänar något på våra köp, att vi är korkade som kontaktar samma säljare (det var den enda som fanns där, när vi försökte prata med någon annan blev vi avspisade, som du kunnat läsa här om du inte hetsat upp dig och svarat innan du läst ordentligt) att vi kunnat handla klädda i trasor (ja, dålig service är väl något alla drabbas av, oavsett klädsel).

    Om du, som jag tror, är anställd på MediaMarkt börjar jag förstå var problemet ligger.

    SvaraRadera

Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.

1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.

2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.

3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.

4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.

5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.

Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.