Den alltid lika kloke Guero kommenterar det hela på sin blogg med att det handlar om lust, inte om pengar. D v s att att jag klär mig sexigt för att jag vill det, inte för att jag får betalt, och att det är det en väldig skillnad.
torsdag 30 oktober 2008
Enfaldigt, Svenska Dagbladet!
Den alltid lika kloke Guero kommenterar det hela på sin blogg med att det handlar om lust, inte om pengar. D v s att att jag klär mig sexigt för att jag vill det, inte för att jag får betalt, och att det är det en väldig skillnad.
10 kommentarer:
Se detta kommentarsforum som en insändarsida i en papperstidning. Jag tar oftast in inlägg som följer punkterna nedan, men förbehåller mig rätten att själv välja vad jag publicerar på denna blogg.
1. Helt anonyma kommentarer kommer inte att publiceras. En etablerad blogg bakom inlägget räcker bra.
2. Du som tycker att jag borde skriva om något annat än det jag gör. Skriv själv på din egen blogg! Här bestämmer bara jag vad jag väljer att ta upp, och ur vilket perspektiv. Detta föranleder bl a punkt 3.
3. Kommentarer som inte har med ämnet att göra ignoreras.
4. Inlägg med rasistiskt, homofobt och/eller sexistiskt innehåll släpps inte igenom. Ej heller personpåhopp eller generaliserande, illa underbyggda ommälen om olika grupper t ex feminister. Här håller vi en vänlig ton gentemot varandra och diskuterar innehåll, inte person.
5. Detta är en blogg, d v s en lång räcka av inlägg från min sida. Om du läser ett inlägg och blir fundersam över var jag står i en fråga så kan det ibland hjälpa att läsa några till för att bilda sig en uppfattning. Att medvetet misstolka mina inlägg leder till att jag inte ids bemöta dem. Och jag publicerar bara inlägg jag bemöter.
Att inte följa en eller flera av ovanstående punkter leder alltså till att jag inte släpper igenom inlägget.
tack for att du kallar mig klok.
SvaraRaderaJag vet inte om jag alltid ar det...
men ett tillagg.. det handlar inte bara om pengar .. det handlar ocksa om den blick som den som lackat naglarna har infor den som hon/han smyckat ut sig infor.
Ar det lust i blicken?
eller avsmak?
vill du forfora?
eller bara fa det hela undanstokat?
det ar ocksa det som gudmundsson missar.
De rien! :)
SvaraRaderaJa, visst är det så. Mina huvudargument när jag debatterar mot prostitution är att det så länge det inte är gratis inte kan betraktas som frivilligt. Samt att att om man gjorde det för att man verkligen kände lust, och det är det jag tycker att sex skall innehålla, så behöver man inte ta betalt.
Sex utan lust för båda och sinsemellan, mot betalning måste ju vara rätt trist. Men det är iofs svårt att säga att man inte får sälja, utan att bli moraliserande. Däremot så moraliserar jag gärna över den som köper sex som bara levereras p g a behov av pengar, inte för att vederbörande har lust.
Antar att det skulle ge mig en 1:a i Christer i P3:s Moraltest men det är i allafall MIN moral. (Och den är jääävligt gammal, som dom sa i Filmen G.)
- Och därmed bröt jag raskt mot mina egna kommentarsregler, att hålla mig till ämnet. :)
Nu skall man ju inte generalisera. Men det verkar som om män som ogillar feminister också har svårt att läsa. Punkt 1 i kommentatorsreglerna, t ex. Eller nr 4.
SvaraRaderaEller, kan det vara så att de inte offentligt vågar stå upp för sina åsikter, eller sätt att uttrycka dem på? Fegt.
SvaraRaderaVem är det som sitter på höga hästar egentligen? Gudmundson säger att det är "inget fel att tillhöra en rörelse som bejakar strippor och porr. I själva verket hade v en hälsosamt sexradikal falang före Ohlys avsmalning av partiet."
SvaraRaderaDin text signalerar däremot att det är hemskt illa att vara strippa, eftersom att det är så hemskt att Gudmundson nämner ordet i samma mening som Brinks klädsel.
I Gudmundsons ledare finns en förhoppning om en sexradikalare Brink under ytan, och detta väcker ditt förakt. Varför?
Med vänliga hälsningar
Henrik
Henrik,
SvaraRaderaDå kan vi konstatera att vi tolkar Gudmundssons artikel helt olika. Och om du läser igenom de blogginlägg som länkat till hans artikel så är jag knappast ensam om att ha tolkat det som att han försöker förlöjliga såväl Brink p g a dels hennes bakgrund, dels p g a hennes politiska engagemang i Vänsterpertiet.
Det du inte ser i Gudmundssons text lyckas du dock läsa in i min. Detta är rätt intressant. Om du läst hela mitt inlägg så ser du att jag även länkat till Gueros inlägg som lyfter skillnaden mellan att göra något för sig själv, av lust, och att göra det för slemmiga gubbar för pengar.
Sen undrar jag vad Gudmundsson menar med att Brink skall resa sig upp (från vad?) och med att hon gjort dåligheter som vi skall förlåta och förstå, om han inte egentligen ser ner på hennes strippande. Och vill lyfta detta för att svärta ner en politiker vars åsikter han inte gillar.
Möjligen talar Gudmundson om att resa sig upp p.g.a. Brinks egen beskrivning:
SvaraRadera– Jag hade dålig självkänsla, gick på socialbidrag och drack mycket alkohol. Det var ett allmänt sunkigt liv.
Möjligen försöker han spegla omvärldens eller vänsterpartiets (?) syn genom att använda ord som "dåligheter". Vet inte. Han är rätt otydlig. Det verkar som att han inte helt väljer sida heller, trots att det är just vad han vill att Brink ska göra. Men jag har mycket svårt att tolka hans inlägg som ett försök att svartmåla henne.
Dels för han ju sina allmänna resonemang om "[v]em älskar inte den kämpe som reser sig på nio?", men hans allra sista mening, "[d]et är dags för den riktiga Josefin Brink att resa sig upp", tolkar jag helt enkelt som en uppmaning till Brink att bryta med v:s sexfientliga hållning.
Apropos Gueros inlägg så vänder jag mig mot att det vore ädlare att göra något för sig själv av lust än att göra det för pengar. Visserligen är det första antagligen trevligare för personen ifråga än det senare, men det gäller alla sysslor, inte bara sex. Fast lust betalar inte hyran. Jag tycker inte att man som utomstående ska göra dessa distinktioner och värderingar. Då landar man lätt i moralism, vilket var vad jag läste in i din text, även om det nu var felaktigt.
Jag tycker nog inte att jag är så moralistiskt lagd. För det mesta betraktar jag människor med en känsla av "jasså, hon gör så", eller "jaha, han har valt det". Däremot reagerar jag på sådant jag upplever som påhopp. Ett exempel var när min väninna blev anklagad för att vara lesbisk av en främmande karl på en pub, det är över 10 år sedan. Jag blev rasande. Inte för att det är fel att vara lesbisk utan för att han menade det som ett skällsord. Idag skulle jag kanske bemöta det annorlunda, med 'ja, so what?'.
SvaraRaderaDäremot är jag kanske moralist i specifik fråga. (Eller om det handlar om etik.) Och det är när det kommer till den egna kroppen och sexuella handlingar. Det är där jag menar att jag förmodligen skulle kamma noll hos han filosofen i Christers moraltest. Jag anser att skillnaden mellan att jobba som busschaufför och att jobba som hora är just arbetets karaktär. Som busschaufför gör du ett jobb utan att behöva klä av dig alla kläder (och där kommer väl samhällsnormen, och därmed moralen, att man är påklädd inför andra in) och framförallt behöver han/hon inte upplåta sin kropp för andra att titta på/röra/tränga in i.
Alltså, att man får betalt för att man behöver pengarna innebär automatiskt att arbetet inte är frivilligt. Vare sig för busschaffisen eller horan. Men just detta intima, som för mig och de flesta andra i samhället, moral igen!, är något som förknippas med lust och kåthet, ett fritidsnöje, att det skall reduceras till en handelsvara, ett arbete...
Sex skall vara frivilligt! (Till skillnad från det dagliga kneget.)
Så ja, jag är nog moralist i det avseendet.
Nämen! En F!-bloggare som skriver om (v)! Kors i taket!
SvaraRaderaNämen! En anonym som inte kan läsa! Det är knappast kors i taket. Hade du kunnat läsa hade du, förutom att du känt till kommentarsreglerna 1 och 3, fått veta att detta inte är en fi-blogg.
SvaraRadera